Eksempel
Tillidsrepræsentanten forhandler om, hvor store lønforhøjelser, der skal aftales. Altså aftaler, som angår alle dem, som han repræsenterer. Men hans opgave kan også handle om individuelle forhold. Hvis en kollega har problemer med samarbejdet med sin leder, så kan kollegaen bede tillidsrepræsentanten om hjælp.
Tillidsrepræsentanter bruger også megen tid på at sikre, at overenskomster og love overholdes. Får kolleger den rigtige løn? Den rigtige overarbejdsbetaling? Er en fyring sagligt begrundet? Hvis en kollega får en advarsel, er den så berettiget og til at forstå?
Tillidsrepræsentanten er valgt demokratisk for en periode af to år. Men er kollegerne utilfredse med ham, så kan de indkalde til et møde, hvor de tager stilling til, om han skal fortsætte, eller man vil vælge en anden. Tillidsrepræsentanten er altså ikke sikker på at kunne blive siddende hele valgperioden, hvis han f.eks. indgår aftaler med ledelsen, som der er stor utilfreds med.
Det sker dog sjældent, at tillidsrepræsentanter ”væltes”. Men muligheden gør, at det er vigtigt for tillidsrepræsentanten at sikre sig, at der er opbakning til de aftaler og kompromisser, han indgår. For tillidsrepræsentanten kan det også være et vigtigt argument overfor ledelsen, at de aftaler, han er ved at indgå, også skal kunne accepteres af kollegerne.
Tillidsrepræsentantens mulighed for indflydelse på ledelsen består først og fremmest i, at ledelsen kan se sin interesse i at imødekomme tillidsrepræsentantens ønsker, forslag og krav i et vist omfang, fordi det er en måde for ledelsen at opnå accept af sine beslutninger og strategier blandt de ansatte. Og det kan give et bedre arbejdsmiljø, større lyst til at gøre en indsats og dermed sikre en højere produktivitet. Og en ledelse, der har ry for at kunne forstå og imødekomme de ansattes synspunkter, vil også have lettere ved at holde på måske dyrebare og dygtige ansatte, som ellers ville flytte til andre arbejdspladser.