Overenskomstforhandlinger
Ændrede aftaler om arbejdstid, barselsorlov, ferie og løn, som aftales i overenskomster, påvirker arbejdet på arbejdspladserne direkte. Kortere arbejdstid og længere ferie gør den tid, der arbejdes i, mindre, men til gengæld øges effektiviteten typisk. Højere løn vil også typisk gøre det mere rentabelt for arbejdsgiveren at investere i robotter, computere og anden teknologi, så effektiviteten øges.
Staten og EU
Folketinget og EU vedtager løbende love og direktiver, som har stor betydning for virksomhederne. Bl.a. er den økonomiske politik, som folketinget vedtager helt central. Fører folketinget og regeringen f.eks. en politik, der medfører større efterspørgsel i samfundet, så vil det gavne de virksomheder, som producerer til hjemmemarkedet. De kan få solgt flere varer og vil derfor ansætte flere. Men Folketinget og EU beslutter også regler, som påvirker f.eks. arbejdsmiljøet og det ydre miljø. Sådanne regler vil der typisk være uenighed om, i hvor høj grad de er hensigtsmæssige. Arbejdsgivere vil typisk pege på forøgede omkostninger, de ansatte vil sætte pris på et forbedret arbejdsmiljø.
Globalisering
Det forhold, at man har lavere lønninger i andre lande, betyder at mange arbejdspladser er flyttet til andre lande, og at de arbejdsfunktioner, som bliver tilbage i Danmark, har ændret sig. Typisk bliver de arbejdsfunktioner tilbage, som kræver længere uddannelse. Så det karakteristiske er, at globaliseringen typisk er gået ud over dem med korteste uddannelser. Akademikeres arbejde bliver kun i begrænset omfang flyttet til udlandet, hvorimod fabriksarbejderes arbejde er langt mere udsat. De forskellige grupper af ansatte har derfor også meget forskellige interesser på dette område.
Man ser derfor typisk akademikeres fagforeninger tale varmt for globalisering, hvorimod 3F og Dansk Metal lægger stor vægt på at der tages hånd om dem, der mister deres arbejde pga. globaliseringen. Det kan være i form af krav om efteruddannelse eller indsatser for at sikre, at personer, der kommer fra andre lande, ikke ansættes til lavere løn og dårligere vilkår end andre ansatte - ”Social dumping” som det kaldes.
Et sådant problem kan opstå på arbejdspladser, hvor arbejdsgiveren ikke har indgået overenskomst med en fagforening. Her kan arbejdsgiveren så tilbyde en løn, som ikke er attraktiv for danskere, men godt kan være attraktiv for personer, der kommer fra andre lande med lavere lønniveau. Den mekanisme kan så presse lønningerne generelt nedad.
Fagbevægelsen har i flere omgange ved overenskomstforhandlingerne stillet krav om det såkaldte ”kædeansvar”. Kædeansvar går ud på, at man ønsker, at en arbejdsgiver, som har indgået overenskomst, også har ansvar for, at hans underentreprenører giver samme løn og vilkår, som er aftalt i overenskomsten.
Især i forbindelse med store byggerier forekommer det ofte, at hovedentreprenøren indgår aftaler med andre virksomheder (underentreprenører) om, at de skal udføre en del af arbejdet. Giver de lavere løn og ringere vilkår, så er målet for fagforeningerne med overenskomsten ikke nået. Det er ikke lykkedes for fagbevægelsen at indgå sådanne aftaler om kædeansvar med arbejdsgiverne.
En række kommuner stiller dog krav om kædeansvar i forbindelse med offentlige byggerier. Nogle politiske partier har foreslået, at staten forpligter sig til at stille tilsvarende krav ved statslige anlægsopgaver. Forslaget er dog ikke blevet vedtaget.